onsdag 26 januari 2011

Veckans snackisar

Jag måste bara få ge mig in i debatten om veckans snackisar eftersom det känns väldigt aktuellt för mig just nu.

Första är om inlägget om Lindex barnkläder från Den nya bloggen som har spritt sig som en löpeld på bland annat facebook och nu även i nyheterna! Stl 116 är tydligen inte lika stort för en liten tjej som för en liten pojke! En kille som är 116cm lång är väl lika lång som en tjej på 116cm? Tydligen är det större rörelsevidd på pojkkläderna vilket gör att tjejkläderna är mindre enligt expediten på Lindex. För pojkar rör ju på sig mer än flickor?? Jo, kanske på 1800-talet när flickor inte fick leka typ. Dåligt Lindex! Tyvärr antar jag att detta är ett utspritt problem även på andra klädkedjor. Men samtidigt måste jag säga att jag tycker synd om den stackars expediten på Lindex som har blivit alldeles uthängd, hon har ju knappast mycket att säga till om angående detta. Jag vet ju själv eftersom jag också har jobbat i klädbutik för en stor kedja. Men självklart ska personalen veta vad de ska svara sina kunder. Men jag tycker att det är jättebra att folk uppmärksammar detta. Snacka om att man gör att tjejer får komplex redan som barn för sina kroppar eftersom man måste köpa en storlek större för att tjejerna ska kunna leka i kläderna. Pinsamt att se detta i Sverige på 2000-talet.

Det andra är om hysterin kring bilden på ammande Miranda Kerr ( Orlando Blooms fru) som hon har lagt upp på sin blogg. Tydligen är många i USA ( såklart!) upprörda och tycker att det bara är en anledning för att få visa brösten! Människan är annars modell och visar väl brösten varenda dag i jobbet på catwalken. Plus att man på bilden bara ser lite hud, inget vulgärt som en blottad bröstvårta eller något annat som kan sticka någon i ögonen. Själv tycker jag att bilden är fin och mysig, inget alls att bli upprörd av. Hur orkar människor?

Nu drar de upp en stor debatt om hur äckligt det är att amma offentligt och att de mammorna bara vill visa upp sina bröst. Ja eller hur? Det är ju precis det man vill! Att amma är väl det mest naturliga man kan ge sina barn, den mamma som kan och vill amma ska den behöva sitta hemma ett halvår? Jag tycker själv det är lite pinsamt att amma offentligt och drar mig för att göra det, mest för jag tycker det är jobbigt när folk stirrar. Oftast har man inget val, det finns inte direkt supermånga amningsrum överallt och jag har ammat på ett antal toaletter för att slippa slänga fram brösten offentligt. Men jag tycker verkligen att folk ska kunna amma fritt, visst det är lite 1800-tal att amma men det är ju fortfarande så våra kroppar funkar.

1 kommentar: