fredag 28 januari 2011

Mitt nya intresse..

Mitt nya intresse är att laga barnmat! Det är såå roligt att göra en massa puréer. Jag fyller frysen med allt från potatis, morot, majs och kycklingpuré. Wilmer är dock inte riktigt lika förtjust i allt jag lagar.. :) Men han vänjer sig nog. Ärtor och broccoli är inte poppis. Han älskar ju gröt och vanlig mat smakar ju lite annourlunda.

Han börjar bli riktigt bestämd av sig! Vill han inte ha mer mat så kniper han igen munnen och vänder sig bort, försöker jag med skeden igen så gnäller han irriterat och fortsätter att knipa med munnen. Sötis!

Denna vecka har vi haft kycklingpremiär, det går ner men han är väldigt känslig för bitar så det gäller att puréa ordentligt. Vår stavmixer skulle nog behöva gå i pension, den klarar inte riktigt av att göra helt slätt. Men Wilmer måste ju lära sig att äta små bitar snart i alla fall. :)

Jag måste bara säga att jag är lite förvånad av vad de stoppar i fryst kyckling, jag fattade att de tillsätter vatten för att få upp vikten men att tillsätta salt, socker och konserveringsmedel! Så onödigt, inte konstigt att fryst kyckling inte alltid blir så gott. Men det är ju sjukt dyrt att köpa färsk kycklingfilé. Det är ju så mycket billigare att köpa en hel kyckling.

Tyvärr vill han inte äta en hel portion av maten ännu, jag måste nog göra godare mat helt enkelt. Men det är svårt att veta hur stor en hel portion är när man gör egen mat.

Nästa vecka ska vi prova kött eller fisk. Jag ska kolla lite på barnmatstillverkarnas hemsidor för att få inspiration på vad jag kan laga! Han har ju inte fått prova pasta eller ris ännu, när kan man ge dem sånt? Självklart måste man ju mixa det. Kan man mixa ris?

1 kommentar:

  1. Klart du kan mixa ris :)

    Bara säg till när du vill och kan ses :)
    Så styr vi upp ngt. Kanske dra till Andys? ;)

    Eller om ni vill komma till oss, ni är välkomna :)

    Ha en bra fredag, kram

    SvaraRadera