måndag 7 februari 2011

Söndagmiddag

I går var vi och åt middag hos Wilmers farmor och hon hade köpt hem burkmat till Wilmer så han fick äta sin första hela måltid med burkmat. Hon hade köpt en burk med Ris, grönsaker och kyckling från Hipp, gott tyckte Wilmer! Men vad den var vattnig och lös i konsistensen! Är all barnmat på burk så lös? Jag gör maten mer fast i konsistensen även fast den är puréad.

Kul att hon köpte från Hipp som gör ekologisk barnmat. Jag har blivit mer medveten om vad jag köper för mat nu när man har Wilmer att tänka på. Jag tror verkligen inte att Wilmer dör om han äter lite burkmat och jag kommer nog att ge honom burkmat ibland. Men jag vill gärna hålla undan honom från så mycket tillsatser som det bara går speciellt nu på hans första levnadsår så jag försöker köpa ekologiskt när det går och försöker laga egen mat till honom.

Men jag blir lite nervös när Livsmedelsverket går ut med att de har hittat höga halter av våra grundämnen mangan, arsenik och kadmium i bland annat barngröt och modersmjölkersättning. Läs mer här.

5 kommentarer:

  1. ja nästan all burkmat är vattnig ;) Jag kör ju nästan bara på burkar och sen gjorde jag egen pure på lax, grädde, potatis, dill och morot och upptäckte då att A blev mätt på ungefär hälften så mycket för den inte alls var så full av vatten :)

    SvaraRadera
  2. jaha, där ser man! Tyckte väl att jag fick i honom mycket av burken på en gång! :)

    SvaraRadera
  3. Ja burkmaten är jättevattnig.. Tänkte på den där smarta burken man såg på ett tidigare inlägg om barnmat.. Vart har du köpt den? Tror jag ska testa laga "din fisk" imorgon :-)

    SvaraRadera
  4. Kul! Hoppas Phille gillar fisken! :) Bruken heter "baby cubes" och jag hittade dem på Lekia, men de finns nog att köpa lite var stans. De var lite dyra kanske men jag tyckte de var så praktiska. :) De har en hemsida; http://www.babycubes.com/

    SvaraRadera
  5. svar: Jo jag fryser in på en gång men just med äpple/päron var färgen tråkig innan jag ens mixat klart. Nästa gång ska jag prova att koka just den sorten ihop med en kanelstång och hoppas på bättre resultat :-)

    SvaraRadera