torsdag 10 februari 2011

Mellis


Jag provade att göra en smoothie till Wilmer idag till mellis och den var tydligen väldigt god! Annars brukar hans mellis bestå av bröstmjölk men eftersom han spydde upp det mesta av lunchen så gav jag honom bröstet då istället.

Jag tog en halv banan, en stor sked frysta blåbär och lite naturell yoghurt som jag mixade. Sen hade jag i en liten tesked med vällingpulver.





Det blev ganska mycket så det blev lite mellis till mig också! Dock utan vällingpulver till mig. :)

Nu kommer ni säkert fråga varför jag ger mitt barn yoghurt, har jag inte läst att man inte ska ge sitt barn mjölkprodukter första året? Jo, det har jag läst och jag är medveten om att man råder föräldrar att inte ge sina barn mjölk, fil eller yoghurt som enskilda mål eftersom man då tar för mycket plats i magen med produkter med lågt järninnehåll. Men jag ger Wilmer två grötmål om dagen redan så han får i sig järn och eftersom han är så kinkig med vällingen så hade jag istället i lite vällingpulver i yoghurten!

3 kommentarer:

  1. Tack gumman! Längtar till vi ses!

    Och du, det där med yoggi, skit i vad folk säger. Du känner Ditt barn bäst!

    & Jag gav Nim mjölk hela sommarn (då var han bara4-6 månader) eftersom han inte tog vatten. Ville inte ge ersättning hela tiden. Och det var inga problem. Bara man inte ger mjölk när de äter mat, så upptaget av järn hämmas. Men som mellis, inga problem! Ser ju smaskens ut :)

    SvaraRadera
  2. Jag ger Philip yoghurt med mixad frukt i (frukt är majoritet i portionen) ibland eftersom han redan får gröt ett mål och välling två. Dessutom får han ju lagat mat ett mål så tror inte han lider av någon näringsbrist :-) Så om du vill ge Wilmer yoghurt tycker jag att du ska göra det :-) Har dock märkt att inte Philip blir så mätt på yoghurten ibland får han lite gröt efter en stund.. "Klarade sig" Wilmer på målet?

    SvaraRadera
  3. Tack, skönt att höra att fler ger mjölkprodukter utan att skämmas! :)Han klarade sig ganska bra tycker jag, men han var väldigt hungrig till grötmålet till "middag". Kanske ska hälla i lite mer vällingpulver nästa gång. :)

    SvaraRadera