söndag 20 februari 2011

Bebislaxgryta

I dag gjorde jag en laxgryta till Wilmer.


Ingredienser:
1 laxfilé ( ca 125 g)
1 potatis
2 små morötter
Ca 100g blomkål
Ca 50 g broccoli
Ca 1 msk provencal örtkryddor
Lite svartpeppar efter smak
2 msk rapsolja

Koka upp vatten i en kastrull och skär grönsakerna i mindre bitar, sjud grönsakerna i cirka 15 minuter tills de är nästan genomkokta, skär under tiden laxen i mindre bitar och lägg i den tillsammans med kryddorna och koka tills fisken är genomkokt ( 3-4 minuter). Sen är det bara att hälla bort det mesta av kokvattnet (spara endel ifall du behöver späda purén) tillsätt rapsoljan och mixa till lagom konsistens. Klart!

För mig räcker detta till cirka 6-7 babyportioner.

3 kommentarer:

  1. Vilken delikatessmåltid han får :)

    Hoppas ni haft en bra helg! Absolut kommer vi gärna till er snart. Måste bara se hur nya kurser artar sig. Mkt när nya kurser börjar..

    Btw, fick du mailet jag skicka igår? :)

    KRAMIS till er

    SvaraRadera
  2. det där ska jag testa. köpte en laxbit idag!

    äter wilmer allt du bjuder på?

    SvaraRadera
  3. Ja, nästan allt! :) jag har provat att ge honom havregrynsgröt, men det gick inte. :) men jag förstår honom, jag tycker inte heller att det är särskilt gott. :)

    SvaraRadera