fredag 19 november 2010

Svårsomnad kille..

Som alltid är det sömnen som spökar! De senaste dagarna har Wilmer blivit svår att lägga på kvällen. Vi har kört med "somna själv" metoden och den har funkat bra för oss. Mycket för att han oftast är väldigt trött och somnar lätt när vi lägger honom i hans säng men även för att han nästan alltid är glad. Eftersom han är glad kan han ligga själv i sängen utan att man behöver gå in till honom hela tiden. Han verkar gilla sin säng så han ligger gärna där och pratar med sin kanin eller tjejen och killen i hans spelmobil. Vi brukar köra några varv på spelmobilen och har han inte hunnit somna då så brukar han ligga och krama och äta på kaninen tills han somnar.

Men nu efter kvällsamningen när jag lägger ner honom i hans säng så blir han jättepigg ( från att vara halft sovande till jättepigg - var kommer energin ifrån??) och ligger och fäktar med armar och ben. (Men han är fortfarande glad!) Men han somnar inte och tillslut blir han själv irriterad eftersom han är trött men kan inte komma till ro. Så jag har prövat att vagga honom i sängen och sjunga för honom för att få honom lugn, kört spelmobilen längre, stoppat i nappen osv. Men vaggandet känns i ryggen kan jag säga! Det blir ju en konstig ställning när man står lutad över sängen och vaggar.

Igår tog det en timme för honom att somna från att jag lade ner honom i sängen! Jag vet inte riktigt vad vi ska ändra på för att få honom att somna tidigare. Vi lägger ju honom alltid vid samma tid. Nu har vi ju låtit honom vara kvar i sängen tills han somnar. Ska vi istället ta upp honom igen och ge mer mat (amma) tills han blir trött igen eller ska man vara konsekvent med läggtiden?
Somna själv metoden bygger ju på att han ska vara vaken när han läggs i sängen för att han ska ha lättare att somna om när han vaknar på nätterna. Då är han inte beroende av mig eller Niklas för att kunna somna om. Vet inte om det funkar på nätterna just nu men jag kanske är för snabb att gå in till honom också? Men just nu är jag lite rädd att han inte får i sig tillräckligt med mat så jag vill inte sluta amma honom på nätterna heller. Just nu är han fortfarande snuvig också så det kanske är förkylningen som spökar för honom? Men han verkar inte täppt när han ska sova så det är inte det som är felet.

Eftersom han inte somnade förrens halv tio igår så hade man ju hoppats på att få sovmorgon i morse men halv sju var han pigg och låg och jollrade i sin säng. Halv tio fick jag honom att somna om igen men han sov bara 25 minuter! Sen var han pigg och glad igen. Men det känns som att han är mer snuvig idag än tidigare i veckan, jag har fått köra lite med nässugen. Men han verkar lika pigg och glad som vanligt. Ja, inte när jag kommer med nässugen! Det är inte poppis.

Hoppas att han blir bättre i förkylningen snart och att han går tillbaka till sina gamla rutiner och blir en lättsövd bebis igen.

2 kommentarer:

  1. ja du det där med energi som man inte vet vart den kom ifrån känner jag igen. Så är det jämt här hemma. Philip somnar i min famn (som alltid) och om jag inte är försiktigt vaknar han när jag lägger ner honom i spjälsängen och då är han klarvaken och på lekhumör. Jag brukar dock ta upp honom direkt igen och söva om honom. Antingen genom att amma lite till om han inte ätit så mycket eller genom att vagga honom och ge napp.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det är fler som har samma problem! Det känns som om han är väldigt uppe i varv och kan inte komma till ro.. Men det är ju tydligen en ny utvecklingsfas just nu vid 19 veckor så det kanske är den som spökar! Hoppas, hoppas det går över snart..

    SvaraRadera