onsdag 18 maj 2011

Tomatbaserad barnmat

Nu har jag nog pratat om detta med de flesta jag känner men jag bara måste ta upp det här också! Vad är det med barnmat och tomatbaserade såser egentligen? Jag lagar ju mest mat själv till Wilmer men brukar kompletera med lite burkar för att täcka upp och få lite variation. Jag hinner inte laga mat hela tiden. Jag tänkte köpa något som inte var köttfärssås, lasange eller liknande men det var ju inte lätt! Beskrivningen av rätten låter lovande, men ser ut som tomatsoppa! Tex: Couscous med kyckling och grönsaker = röd tomatsås!

Cirka 7 av 10 rätter i butiken är baserade på tomatsås! Då har jag snabbt scannat igenom de tre största barnmatstillverkarna ( Semper, Nestle och Hipp).

Jag har för mig att tomat kan vara lite känsligt i allergisynpunkt och något man ska vara lite försiktig med? Kanske inte..Men jag tycker också att det är tråkigt att bebisarna ska få så lite variation, de tror väl att all mat smakar tomatsås. Inte konstigt att de bara vill ha spagetti och köttfärssås när de blir lite äldre. För att inte tala om tomatsåsfläckar..

Jag kan tillägga att Wilmer älskar tomatbaserad mat så det är ingen bojkott men jag vill bara dela med mig av min reflektering. :)

5 kommentarer:

  1. En annan sak jag märkt är att fläckar från den tomatbaserade köpmaten är vääääldigt svår att få bort från kläder medan fläckar från min hemgjorda tomatbaserade barnmat inte är det!!! Hur kommer det sig??? :O

    SvaraRadera
  2. Jaa, precis! Vad är det för något de stoppat i tomatsåsen som gör att den sitter som berget?

    SvaraRadera
  3. Den där tomatsåsen har förstört otaliga vita tröjor här hemma!

    SvaraRadera
  4. haha - vad roligt, tänkte PRECIS samma tanke idag när Elliot för fullt smaskade i sig en kalkon- och grönsakrisotto. Kände liksom - risotto, sen när brukar man ha TOMATSÅS i den?? Och insåg så att det verkligen tycks vara en gemensam nämnare för den mesta burkmaten...
    Som sagt, tur att kidsen tycks gilla det men själv är jag glad att jag slipper. HATAR tomatsås haha.

    SvaraRadera
  5. Hej vänner. Vi flyttar över lite från mitten på juni. Men första juli är vi helt flyttade Självklart ska vi hinna ses innan. Denna veckan ska jag mest plugga ons och tor tror jag. Måste höra med min kompis jag pluggar med. Kramkram till er hoppas er helg varit bra!

    SvaraRadera