fredag 4 mars 2011

Köttgryta à la bebis

Igår fyllde jag på frysen med lite köttgryta till Wilmer, här nedan ser ni vad jag hade i den.



Ingredienser:
Cirka 100g nötkött ( eller färs då går det snabbare)
1 scharlottenlök
2 morötter
2 champinjoner
½ Paprika
½ dl ärtor
Krydda med peppar, rosmarin, lagerblad, (Tips! Lägg kryddorna i en tesil! )

Skär allt i mindre bitar, börja med att koka upp köttet i vatten med kryddorna och koka i cirka 20 min. Tillsätt sedan grönsakerna och låt allt koka tills köttet är mört. Häll sedan bort det mesta av vattnet ( spara lite för att späda med) och tillsätt lite rapsolja innan du mixar det till en bra konsistens. Koka ris eller cous cous och mixa det samtidigt. Klart! Om du vill använda potatis är det vara att koka med tillsammans med grytan. Jag gjorde couscous som jag blandade i innan jag mixade.

Variera med tex palsternacka, broccoli, vitlök och andra kryddor efter smak.

4 kommentarer:

  1. Roligt att kunna laga riktig mat till honom. Gillade han köttgrytan? Smarta burkar du har till maten.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker det är superkul! Han gillade den! :)

    SvaraRadera
  3. Var har du köpt burkarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De heter "baby cubes" och jag har köpt dem på Lekia i Sickla. Men de finns nog att köpa på nätet också! :)

      Radera