torsdag 9 december 2010

Flaskvägrar

Wilmer är helt omöjlig på att ta flaska! Jag hade tänkt att gå på jobbets julfest nästa vecka men eftersom Wilmer fortfarande vägrar ta flaska så har jag tvingats tacka nej. Jobbfesten ska dessutom inte vara i stan så det blir alldeles för lång restid för att ta mig hem om han skulle bli hysterisk..

Jag kan inte förstå hur det kan vara så hemskt att dricka bröstmjölk ur en flaska.. Jag har lyckats få i honom typ 30 ml någon gång så han vet ju hur han ska göra. Han vill bara inte. Speciellt när Niklas försöker mata honom. I går när han försökte så blev Wilmer helt hysterisk och tårarna sprutade åt alla håll så vi gav upp rätt fort. Men det gick ju knappt att trösta honom efteråt, jag fick gå och vagga honom för han grät så mycket så han kunde inte ta bröstet heller. Jag gav honom sedan mjölken i en vanlig mugg och det gick hur bra som helst. Men det är ju lite ohållbart att sitta och mata ur en mugg, det blir ju väldigt kladdigt och tar väldigt lång tid..

Vi har provat med olika flaskor, provat med min mjölk, provat med ersättning, jag har provat att ge, Niklas har provat att ge. Någon som har något tips?

Det vi inte har provat är ju att vara hårda och inte ge honom bröstet istället när han vägrar ta flaskan, men jag klarar inte riktigt av när han blir så ledsen.. Mesig förstagångsmamma kanske..Vi måste prova med att jag åker iväg också så det inte finns något bröst att tillgå. Det kanske går bättre då.

4 kommentarer:

  1. Endel gillar ju flaska och endel inte. Det går ju betydligt fortare med flaska och det är säkert bara ovant. Ni får lirka lite :)

    Allt är bra här, med er?
    Sov gott sen, kramis

    SvaraRadera
  2. Jag har hört om lite olika sätt att lura dem, tex under amning smyga in flaska istället, köra med flaska när de är lite sömniga, låta dem leka med flaskan (bita, suga etc) eller som du säger att du helt enkelt lämnar hemmet ett tag. Annars kanske det funkar med pipmugg eller att byta ut det målet mot gröt??
    Hoppas det vänder!

    SvaraRadera
  3. Kan vara sättet han får flaskan? Philip får ju vatten efter gröten och då sitter han kvar i sin stol när han dricker den. Lägger man honom i "amningpose" i famnen tvärvägrar han.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen, vi får prova vidare! Annars får jag väl vänta tills han kan dricka själv ur vanlig mugg eller nåt. :)

    SvaraRadera