tisdag 14 september 2010

Hur får man sin bebis att sova längre på natten?

Wilmer sover bara tre timmar på kvällen innan han vaknar och är hungrig. Han somnar ungefär runt 21-21.30 varje kväll och har ibland sovit upp till fem timmar, fyra timmar är det vanligaste. Men den senaste veckan vaknar han redan runt 24-01, alltså bara efter tre timmar! Han somnar lätt om efter att han fått mat och sover tre till fyra timmar till så det är ju kanske inte ett jättestort problem men det vore skönt om han sov längre på den första sovperioden. Jag kan tillägga att han då sover i sin egen säng, när han vaknar hämtar jag in honom till vår säng.

Jag antar att han behöver äta mer innan han somnar men hur får jag honom att äta mer? Han äter ju inte så mycket varje gång utan han vill äta ofta istället. Ond cirkel alltså, när han väl är hungrig blir han ju hysterisk om man inte ger honom bröstet dirket..

8 kommentarer:

  1. tack Linda, jag var faktiskt precis inne på hennes hemsida men hade inte hittat till standardmodellen. :) Men jag tycker att hennes metoder kan vara lite väl brutala och överdrivna..Kör du maratonamningar på 1,5 timme? Men jag ska nog läsa ordentligt och prova om något funkar på Wilmer.. :)

    SvaraRadera
  2. nej, tanken är att den totala vakentiden ska vara 1,5 timme och däri ska du hinna amma så som hon förklarar, byta blöja och även aktivera. i lunas fall så äter hon direkt när hon vaknar, från båda brösten på en gång, sen "aktiverar" jag henne, alltså hon är vaken på ett eller annat sätt och när det närmar sig så ammar jag igen en slurk till. då hinner den första maten sjunka och man fyller på så att hon ska sova sen i två timmar. det är ju på ett ungefär, man får ju anpassa så att det passar wilmer. men man har ett hum att utgå ifrån iaf.

    SvaraRadera
  3. Aramis sov inte mer än två timmar i sträck innan jag började ge ersättning som sista mål vid 22. Nu sover han till 02-03 på det och sen ammar jag. Testade maratonamning en kväll men det ledde endast till mjölkproduktion som blev enorm, läckage och ont. Ger inte mycket för Anna Wahlgren om jag ska vara ärlig, går inte att schemalägga bebisar så tror jag :)

    SvaraRadera
  4. Linda; okej, jag förstår vad du menar. Jag har börjat försöka ge honom från båda brösten nu men rap imellan. Funkar ibland, ibland inte. Då försöker jag göra någon annat en stund eller byta blöja. Känns bara som man ammar hela tiden då.. :( Men vi ger det ett försök!

    Towis: Jag har hört talas om "tricket" med ersättning. Jag ska prova med maratonamningar denna vecka så får vi se hur det går. :) Jag har inte märkt något med mjölkproduktionen ännu. Jag vill försöka helamma så länge det funkar bra. Jag håller med om att det nog är svårt att schemalägga bebisar! :)

    SvaraRadera
  5. visst är det svårt att schemalägga! men tycker det var en bra metod att utgå ifrån. sen varierar tiderna såklart. men för en förstagångsmamma som inte visste ALLS hur man skulle göra så var det ett bra sätt att komma igång på. igår fick luna ersättning, då det visst var därför hon var så arg... hon var hungrig. efter det har hon sovit som en gud! :)

    SvaraRadera
  6. Ja, som förstagångsmamma är man inte så kaxig. Självklart är det då skönt att ha något att gå efter! Det är ju så svårt att veta vad som är normalt och alla bebisar är ju olika..hmm, ersättning alltså..hur går det med brösten då? Blir inte de överfulla, behövde du pumpa ur något?

    SvaraRadera
  7. jag undrar om jag inte har för lite mjölk... idag fick hon totalt en förpackning ersättning. och hon har varit jättebra! sovit bra och inte allt för grinig. somnade på sekunden nu ikväll och varit väldigt glad! så får nog komplettera med en sån om dagen som det ser ut nu. har inte pumpat, luna verkar glad för det ökade trycket i stället. tror att hon ogillar mesig fart på maten och därför ökar inte produktionen då hon inte vill suga då.

    SvaraRadera
  8. Okej, där ser man! Skönt att ni provade ge henne ersättning. Själv är det tvärtom just nu, Wilmer vill knappt äta och brösten är sprängfyllda!

    SvaraRadera