onsdag 21 juli 2010

Mjölkstockning

I söndags vaknade jag med hårda knölar på vänstra bröstet, ingen feber dock. Men jag har ett sår på den vänstra bröstvårtan som inte vill försvinna. Lite jobbigt när man måste amma som tusan för att få bort mjölkstockningen ur just det bröstet. Jag var förbi på BVC igår för att be om råd då mjölkstockningen inte blivit bättre och bröstvårtan gjorde ondare och ondare pga av allt ammande. Man får ju panik när det gör sjukt ont i bröstvårtan, jag har försökt pumpa det bröstet istället och låta den vila från sugandet. Då blir den genast bättre, men så fort han får suga så går det upp igen. Jag tror att det har blivit lite infekterat också. Hon på BVC hade inte så mycket att tillägga, hon tyckte att jag skulle fortsätta som jag gjort hittills och kontakta amningscentrum på SÖS för mer hjälp.

Vi passade på att väga Wilmer när vi ändå var på BVC, 3620g vägde han då! Han har alltså gått upp 320g på en vecka. Så mjölk finns det gott om.

Jag ringde amningscentrum när jag kom hem, de hade tyvärr inga tider att ge mig men hon gav mig lite tips på amningsställningar för att få bort mjölkstockningen. Tvillingpositionen för sittande och ha honom uppochner liggandes. Liggandes funkade faktiskt rätt bra så stockningen känns lite bättre idag men min stackars bröstvårta blir inte direkt bättre så idag rinde jag och fick en tid på måndag, så jag får se vad de säger om det inte blir bättre till dess. Jag har googlat och sett att de tipsar om att använda en mjölkuppsamlare och låta bröstvårtan ligga i lite bröstmjölk cirka en halvtimme åt gången, det ska tydligen hjälpa mot sår. Så idag ska jag köpa en mjölkuppsamlare. Annars blir det insmörjning med bröstmjölk och luftning som gäller och jag sköljer även bröstvårtan i koksaltlösning för att undvika infektion. Någon som har något annat tips så dela gärna med er!

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera