måndag 19 april 2010

Vikt

Nu börjar det märkas att man är tyngre. Det där med vikten har ju alltid varit något man oroar sig för. Jag har gått upp cirka 9,5 kilo so far! Man är inte lika snabb och smidig längre. 9,5 kilo känns rätt mycket, men jag har kollat runt lite och här kommer en lista på hur mycket man ska gå upp i vikt och vad som faktiskt är relaterat till barnet man bär på.

Vid födseln väger barnet cirka 3 600 g. (Medelvikt för fullgångna barn)
Under graviditeten växer muskellagret i livmodern kraftigt och väger 900 g mer än vanligt.
Moderkakan som förser barnet med näring väger 600 g, eller ungefär 1/6 av barnets vikt.
Brösten väger 400 g mer än vanligt.
Blodvolymen ökar och väger 1 200 g mer än vanligt.
Extra vätska i kroppen och fostervatten runt barnet som tillsammans väger 2 600 g.
Dessutom lagrar kroppen lite extra fett för att ha en energireserv inför amningen. Det brukar vara ungefär 2 500 g.

Vid slutet av graviditeten kommer du alltså att väga cirka 12 kg mer än du vägde innan du blev gravid. Det är en genomsnittlig viktökning. (texten är hämtat från babycenter.com)

Enligt mitt BMI så kommer jag förmodligen att öka i vikt med ungefär 11,3 kg - 15,9 kg under graviditetens lopp. Så jag har alltså högst 6,4 kilo kvar att gå upp om jag ska hålla mig inom detta! Det vore ju skönt att inte gå upp för mycket. Det lär ju inte bli lätt att bli av med det sen annars..Men jag tänker verkligen inte räkna kalorier, istället tycker jag att det är en perfekt tid att unna sig lite utan att det märks så mycket. Lite måste man ju få äta..Jag går ju inte direkt upp mitt i natten och äter som jag har hört att andra gjort.. Men lagom är ju alltid bäst! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar