tisdag 5 april 2011

Kycklingpasta

Idag skulle jag passa på att göra storkok av barnmat medan Wilmer sov på förmiddagen. Frysen började sina på barnmat. Gissa om han ville sova länge då? Självklart inte. :) Efter en halvtimme vaknade han så det blev en aningen stressat matlagande.



Jag gjorde dels en kycklingpasta som vi båda åt till lunch och en laddning med rödspättegrytan.  Kycklingpastan tyckte Wilmer om och satt och gapade efter mer! Det är inte så vanligt att han gör så det var bra betyg alltså. :)



Här kommer receptet.

Ingredienser:
½ zucchini
2 morötter
1 paket krossade tomater ( 500g)
cirka 200g kycklingfärs
Kryddor: jag använde torkad oregano och basilika
Pasta tex spagetti

Grovriv zucchini och morötter och fräs dem på svag värme i lite smör, tillsätt sedan de krossade tomaterna och låt koka upp. Häll sedan i kycklingfärsen och se till att röra om ordentligt, tillsätt kryddor och låt småputtra cirka tio minuter. Klart! Servera med pasta och mixa/mosa efter bebisens behov.


Min lunch


Wilmers lunch - samma fast mixat!

Rödspettegrytan gjorde jag som jag brukar göra (se här) men jag tillsatte lite grädde innan mixningen så det blev lite mer gräddigt.

Till middag fick Wilmer en busenkel rätt, pasta och broccoli! ( recept från mosboken). Man kokar bara spagetti och broccoli med en vitlöksklyfta tills pastan är klar. Häll bort det mesta av vattnet sen är det klart! Jag hade i lite färsk basilika, parmesanost och en skvätt grädde innan jag mixade. Busenkelt och gott! :) Om man inte vill ha en vegetarisk rätt kan man ha i lite strimlad skinka.

Imorrn kanske jag gör en ny laddning med köttfärssås också! Får se om jag hinner.

6 kommentarer:

  1. Här hemma är torsk en stor favorit.. Kokade ett paket torsk med lagerblad, vitlök, lite peppar och torra örtkryddor. Kokade (smått tärnat) 8 stycken potatisar och 2 morötter som jag sedan stötte lite med potatisstöten så det blev ett mos med bitar i.. Sen gjorde jag en sås på grädde och lite frusen dill. När fisken var kokt mosade jag den, rörde ner den i moset och hällde på sås tills det blev lagom konsistens :)

    Nästa gång (till helgen) ska jag nog försöka mig på din köttfärssås tror jag :)

    SvaraRadera
  2. Torsk har jag inte provat. Det måste jag testa, tack för tipset!

    Roligt, hoppas han gillar köttfärssåsen! :)

    SvaraRadera
  3. du är så duktig! jag försöker iaf. idag gick min köttfärssås med potatis ner i fröken utan problem. skönt!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar frysa in i formar som passar barnmatsburkar, grymt bra att ha när man ska ut och iväg. Finns på http://www.barnmatsburken.se Ris och köttfärs är uppskattat både av dottern och pappa!

    SvaraRadera
  5. Va duktig du e att laga egen barnmat. Jag ska testa dina recept när Oscar blir ett par månader till. Just nu är palsternacka och morot favoriten här hemma, broccolin var ingen höjdare tyckte han haha...

    SvaraRadera
  6. Tack snälla! Jag tycker att det är så roligt. Speciellt när han äter det sen. :)

    Anders, tack för tipset ska kolla på den sidan! Såg att de hade lite recept också. :)

    SvaraRadera