Hon tog upp situationer på förskolan där det kan vara mycket buller och svårt för någon med en hörselnedsättning att höra och tips om hur de ska kunna hjälpa Wilmer i dessa situationer. Dessa situationer är speciellt vid samlingar och vid lunchen. Precis dessa situationer som Wilmer ofta inte vill vara med på. Detta fick vi reda på under Wilmers utvecklingssamtal tidigare nu i höst, det var då jag kände att vi måste ta tag i att få mer information om Wilmers hörselnedsättning och hur vi ska göra för att hjälpa honom. Det är ju så svårt att veta vad som beror på hörselnedsättningen och vad som är vanlig trots.
Specialpedagogen berättade om en liten tjej hon hade besökt på förskolan där personalen sa att hon inte behövde använda sitt hörhjälpmedel eftersom hon ju hörde så bra ändå tyckte de. Men hon sa att hon hade studerat hur barnen agerade och hur tjejen med hörselnedsättningen hade agerat och medans alla andra barnen satt avslappnat och lyssnade så satt denna tjej spänd och flackade hela tiden med blicken för att höra var ljudet kom ifrån och för att uppfatta vad som sades. Personalen berättade också att denna tjej inte gillade frukt utan åt ingenting när de hade fruktstund då de även lästa saga, men när hon fick vara med under denna fruktstund så förstod hon snabbt att den lilla tjejen hade valt mellan att äta frukt eller lyssna på sagan då hon inte alls hörde något samtidigt som hon tuggade! När hon påpekade detta för personalen så blev de lite paffa då de inte alls hade tänkt tanken. Stackars liten.. Det är så lätt hänt att missa en sån liten grej som gör så mycket för någon med hörselproblem!De löste då detta enkelt med att börja med att äta frukt och läsa sagan efteråt.
Wilmer med sin baha (hörapparaten) som han knappt vill använda |
Hon berättade också hur koncentrationskrävande det är att behöva anstränga sig för att höra vad folk säger hela tiden, detta gör att det går åt väldigt mycket energi speciellt för ett litet barn. Man kan även känna osäkerhet och utanförskap, tex i en situation när alla reser sig helt plötsligt och den med hörselnedsättning har ingen aning om varför eller så börjar alla skratta, vem/vad skrattar de åt ?osv.
Hon hade en del tips om hur man kunde minska "buller" och detta är ju bra för alla barn, mattor till samling och bygglek, genomtänkt möblering för att undvika eko, tex använda långa tjocka gardiner, använda specialbord eller använda skrivbordsunderlägg. Tassar till stolar och bord ( större variant eller tennisbollar). Inte använda leksaker i metall, hellre plast! ( Detta är iof inte så miljövänligt istället men.) Belysning är också viktigt för hörseln! Mycket för att kunna se personerna som pratar så man ska tänka på att inte sitta med ljuset i ryggen (tex med ett fönster i ryggen) eftersom man då blir väldigt mörk.
Det var verkligen ett jättebra möte och det fanns mycket bra information både för oss och förskolan att ta till sig och använda hemma. Specialpedagogen kommer att göra ett uppföljningsmöte på förskolan i januari för att se Wilmers situation ur hennes perspektiv som specialpedagog för hörselproblem och vad hon kan hjälpa till med på plats. Fortsättning följer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar